چیلر تراکمی

 


چیلر:

چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی می‌ زداید. این مایع می ‌تواند برای خنک کاری هوا یا دستگاه ‌ها (هواساز ها و فن کویل ها) استفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد.

در چیلر تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌ شود (فشار آن افزایش میابد). این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می شود این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین دچار کاهش فشار انی شده و وارد فضای خنک کننده (اواپراتور) می ‌شود که این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک ‌کننده، سبب کاهش دمای فضای خنک ‌کننده می‌ شود. پس از تبخیر این گاز به کمپرسور منتقل می ‌شود و این سیکل تکرار می شود.

با عبور بخار با سرعت در یک مسیر، هوای کندانسور مکیده می‌ شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و کاهش حجم بخار نسبت به آب ایجاد می شود.

نکات نگهداری از چیلر های تراکمی آب خنک و هوا خنک

سیم پیچ های خنک کننده باید از نظر علائم خوردگی بررسی شوند.

بازرسی فن کندانسور باید با تأکید بر بررسی یاطاقان برای نشانه های سایش، روانکاری ضعیف انجام شود. تسمه ها و کوپلینگ ها نیز در صورت لزوم باید بررسی و تنظیم شوند.

سیم پیچ های کندانسور باید از نظر نشت، خوردگی و نواحی انقباض یا انسداد بررسی شوند.

برای چیلر های تراکمی هوا خنک، میراگر های هوای برگشتی باید از نظر عملکرد بهینه، کالیبراسیون همراه با بررسی تراز و یا روغن کاری یاتاقان ها بررسی شوند.

میراگر های هوای تازه برای سیستم چیلر تراکمی هوا خنک باید به همان روشی که میراگر های هوای برگشتی بررسی می شوند.

خنک کننده در آبجوسازی و سایر کاربردها

چیلرهای گلیکول نوع خاصی از سیستم تبرید هستند که اغلب برای خنک کردن انواع مایعات از جمله الکل و سایر نوشیدنی ها استفاده می شود. استفاده از چیلر به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که بسته به نیاز تولید، دمای محصول را در مدت زمان کوتاهی به طور چشمگیری کاهش دهند. پروپیلن گلیکول نقش مهمی در استفاده از چیلر گلیکول ایفا می کند. برای خنک کردن در دم کردن، فرآیندهای کمی وجود دارد که در آن کاهش یا حفظ دما مهم است - مانند خنک کردن ناگهانی آبجو پس از تخمیر، یا حفظ دمای ثابت در طول تخمیر (که گرما ایجاد می کند)، یا خنک کردن خار مریم پس از یک فرآیند اولیه جوشیدن.

چیلرهای گلیکول در حال کار

چیلر در اصل یخچالی است که شامل کمپرسور ، اواپراتور ، کندانسور و دستگاه اندازه گیری است. یک مخزن بافر اضافی همراه با واحد خنک کننده استفاده می شود تا ظرفیت اضافی سیستم را برای جلوگیری از چرخش بیش از حد، نوسانات دمایی غیرمنتظره و عملکرد نامنظم سیستم فراهم کند.

پروپیلن گلیکول، یک ضد یخ برای مواد غذایی، معمولاً در مواردی که محصولات مصرفی درگیر هستند استفاده می شود. قبل از استفاده از گلیکول در فرآیند دم کردن، بررسی کنید که پروپیلن گلیکول از درجه USP باشد تا مطمئن شوید که برای استفاده در غذا توصیه می شود.

نصب چیلر:

چیلر یک ماشین است که حذف از یک مایع گرم مایع خنک کننده از طریق یک بخار فشرده ، جذب تبرید یا تبرید جذبی چرخه. این مایع سپس می تواند از طریق یک مبدل حرارتی برای خنک کردن تجهیزات، یا جریان فرآیند دیگری (مانند هوا یا آب فرآیند) به گردش در آید . به عنوان یک محصول جانبی ضروری، تبرید گرمای اتلاف ایجاد می کند که باید به محیط تخلیه شود، یا برای کارایی بیشتر، برای اهداف گرمایشی بازیابی شود. چیلرهای تراکمی بخار ممکن است از هر یک از انواع مختلف کمپرسور استفاده کنند. امروزه رایج ترین کمپرسورهای اسکرول هرمتیک، پیچ نیمه هرمتیک یا کمپرسورهای گریز از مرکز هستند. سمت چگالش چیلر می تواند هوا یا آب خنک شود. حتی زمانی که مایع خنک می شود، چیلر اغلب توسط یک برج خنک کننده القایی یا کششی اجباری خنک می شود. چیلرهای جذبی و جذبی برای عملکرد به یک منبع حرارتی نیاز دارند.

 

آب سرد برای خنک کردن و رطوبت زدایی هوا در تاسیسات تجاری، صنعتی و سازمانی با اندازه متوسط ​​تا بزرگ استفاده می شود. چیلرهای آب یا مایع را می توان با مایع خنک، هوا خنک یا تبخیری خنک کرد. سیستم‌های خنک‌کننده با آب یا مایع می‌توانند نسبت به سیستم‌های خنک‌کننده با هوا مزایای کارایی و اثرات زیست‌محیطی را ارائه دهند.



استفاده در تهویه مطبوع

در سیستم‌ های تهویه مطبوع ، خنک‌کننده سرد، معمولاً آب سرد مخلوط با اتیلن گلیکول ، از چیلر در یک دستگاه تهویه مطبوع یا خنک‌کننده معمولاً به مبدل‌های حرارتی یا کویل‌ها در دستگاه ‌های تهویه مطبوع یا دیگر انواع دستگاه‌ های پایانه‌ای که هوا را خنک می‌کنند، توزیع می‌شود. فضا(های) مربوطه آنها سپس آب دوباره به چیلر منتقل می شود تا دوباره خنک شود. این کویل‌های خنک‌کننده گرمای محسوس و گرمای نهان را از هوا به آب سرد منتقل می‌کنند و در نتیجه جریان هوا را خنک می‌کنند و معمولاً رطوبت را از بین می‌برند. یک چیلر معمولی برای کاربردهای تهویه مطبوع بین 50  کیلو وات (170 هزار  BTU / ساعت) درجه بندی می شود.) و 7 مگاوات (24 میلیون BTU/h) و حداقل دو سازنده (York international و LG) می توانند چیلرهایی با قابلیت خنک سازی تا 21 مگاوات (72 میلیون BTU/h) تولید کنند. دمای آب سرد (که از چیلر خارج می‌شود) معمولاً بین 1 تا 7 درجه سانتی‌گراد (34 تا 45 درجه فارنهایت) است، بسته به نیازهای کاربرد. معمولاً چیلرها آب را در دمای 12 درجه سانتی گراد (دمای ورودی) دریافت می کنند و آن را تا 7 درجه سانتی گراد (دمای خروج) خنک می کنند.

هنگامی که چیلرهای سیستم های تهویه مطبوع قابل استفاده نیستند یا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند، ممکن است از چیلرهای اضطراری برای تامین آب سرد استفاده شود. چیلرهای اجاره ای بر روی یک تریلر نصب می شوند تا بتوانند به سرعت در سایت مستقر شوند. شیلنگ های بزرگ آب سرد برای اتصال بین چیلرهای اجاره ای و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود.

استفاده در صنعت

در کاربردهای صنعتی، آب سرد یا مایع خنک‌کننده دیگر از چیلر از طریق تجهیزات فرآیندی یا آزمایشگاهی پمپ می‌شود. چیلرهای صنعتی برای خنک سازی کنترل شده محصولات، مکانیزم ها و ماشین آلات کارخانه در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شوند. آنها اغلب در صنایع پلاستیک، قالب گیری تزریقی و دمشی، روغن های برش فلز، تجهیزات جوشکاری، ریخته گری دایکاست و ماشین سازی، پردازش شیمیایی، فرمولاسیون دارویی، پردازش مواد غذایی و آشامیدنی، پردازش کاغذ و سیمان، سیستم های خلاء، X- استفاده می شوند. پراش پرتو، منابع تغذیه و نیروگاه های تولید برق توربین گاز (به خنک کننده هوای ورودی توربین # چیلر تراکمی بخار مراجعه کنید) تجهیزات تحلیلی، نیمه هادی ها، هوای فشرده و خنک کننده گاز. همچنین برای خنک کردن اقلام تخصصی با حرارت بالا مانند دستگاه های MRI و لیزرها و در بیمارستان ها، هتل ها و دانشگاه ها استفاده می شود.

چیلرها برای کاربردهای صنعتی می توانند متمرکز باشند، جایی که یک چیلر واحد نیازهای خنک کننده متعدد را برآورده می کند، یا غیرمتمرکز در جایی که هر برنامه یا ماشین چیلر مخصوص به خود را دارد. هر رویکرد مزایای خود را دارد. همچنین می توان ترکیبی از چیلرهای متمرکز و غیرمتمرکز را داشت، به خصوص اگر شرایط خنک کننده برای برخی از کاربردها یا نقاط استفاده یکسان باشد، اما نه همه.

آب سرد برای خنک کردن و رطوبت زدایی هوا در تاسیسات تجاری، صنعتی و سازمانی (CII) با اندازه متوسط ​​تا بزرگ استفاده می شود. چیلرهای مایع را می توان با مایع خنک، هوا خنک یا تبخیری خنک کرد. چیلرهای آب یا مایع خنک شونده از برج های خنک کننده استفاده می کنند که کارایی ترمودینامیکی چیلرها را در مقایسه با چیلرهای هوا خنک بهبود می بخشد. این به دلیل دفع گرما در دمای حباب مرطوب یا نزدیک به آن است تا دمای بالاتر، گاهی اوقات بسیار بالاتر، دمای حباب خشک. چیلرهایی که با تبخیر خنک می شوند راندمان بالاتری نسبت به چیلرهای هوا خنک اما کمتر از چیلرهای خنک کننده مایع دارند.

چیلرهای خنک‌شونده مایع معمولاً برای نصب و کار در فضای داخلی در نظر گرفته می‌شوند و توسط یک حلقه آب کندانسور جداگانه خنک می‌شوند و به برج‌های خنک‌کننده در فضای باز متصل می‌شوند تا گرما را به جو خارج کنند.

چیلرهای خنک کننده هوا و تبخیری برای نصب و کار در فضای باز در نظر گرفته شده اند. ماشین های خنک شونده با هوا مستقیماً توسط هوای محیط خنک می شوند که به طور مکانیکی مستقیماً از طریق سیم پیچ کندانسور دستگاه گردش می کند تا گرما را به اتمسفر خارج کند. ماشین‌های خنک‌شونده تبخیری مشابه هستند، با این تفاوت که مه آب را روی سیم‌پیچ کندانسور برای کمک به خنک‌کردن کندانسور اجرا می‌کنند، که باعث کارآمدتر شدن دستگاه نسبت به ماشین‌های معمولی با هوا خنک می‌شود. معمولاً با هر یک از این نوع چیلرهای بسته بندی شده با هوا خنک یا تبخیری، نیازی به برج خنک کننده از راه دور نیست.

در صورت وجود، آب سردی که به راحتی در آب های مجاور در دسترس است ممکن است به طور مستقیم برای خنک کردن، جایگزینی یا تکمیل برج های خنک کننده استفاده شود. منبع آب های عمیق خنک کننده سیستم در تورنتو، انتاریو ، کانادا ، یک مثال است. از آب سرد دریاچه برای خنک کردن چیلرها استفاده می کند که به نوبه خود برای خنک کردن ساختمان های شهر از طریق سیستم خنک کننده منطقه ای استفاده می شود. آب برگشتی برای گرم کردن منبع آب شرب شهر استفاده می شود که در این اقلیم سرد مطلوب است. هر زمان که بتوان از دفع حرارت چیلر برای اهداف تولیدی استفاده کرد، علاوه بر عملکرد خنک کننده، اثربخشی حرارتی بسیار بالایی نیز ممکن است.

 


نظرات